..



Wednesday, April 6, 2011

Mia Mia Mia... Perangai ku

"Eh, anis hari ini ade presentation Group HR kan, kat mane ek?", sambil menyarungkan shawl biru behias bulat bulat, melihat wajah Anis terpantul di cermin, Anis dengan muke blurnyer yang baru keluar dari bilik air, masih bertuala biru mencebik " huh, tu la kau, ape yang kau tau, kalau tak silap kat dewan  business",  aku sambil tersenyum senyum mngangguk mengiyakan kate kate anis.

" Wah, besar juga", excited aku baru pertama kali menjejak kaki ke dalam dewan business ni, dalam ati alangkah bestnye kalau everyday kelas macam ni, baru rase sikit budak Universiti, tapi tak dapat la, sememangnye UiTM mampu setakat ini saja.

Nampak je tempat duduk belakang terus aku bergegas, yang pasti lagi tinggi aku duduk lagi best, luas pemandangan, tetibe Yunus, budak kelas aku menyapa, " uih, aku pun nak duduk kat atas juga, ini baru best", aku tersenyum melihat gelagat yunus, die tu satu satunye lelaki dalam kelas OSM 6C, first time die masuk dulu, huh, bukan main, keturunan mamak dia , asyik nak marah je, sekali aku dengan anis ajar, kasi lesson sikit, baru die ok sekarang da boleh terima gurau senda kami.

"ok, kamu semua akan diberi markah kepada setiap soalan yang ditujukan kepada group yang present nanti, so rajin rajin la bertanya", Miss K yang berbaju kurung biru lembut dipandankan tudung menutupi sampai kesiku padan dengan kulitnya yang putih dengan lembut memberi arahan, " mia, kite ni dah la kurang markah, group pertama kita fokus, korek ape yang boleh dikorek" , sambil mencuit bahu aku dengan tersengih penuh makna tersurat. " don't worry, i know what to do" aku tersengih sengih take team dengan rancangan anis.

Habis sahaje Anis bertanya aku tetibe ingat nak menghalalkan saje group first ni tapi tetibe terfikir, si Fizah budak yang present tu cakap produa adekan 5P iaitu pembaharuaan dalam PRODUA, setelah diterangkkan 5P tu, aku pun tertangkap die cakap 5P ni satu benda yang formal jadikan target market jualan, dan dikatakan baru di gunakan pada tahun 2010, kat situ kurang logik, sebab mane ade orang berniage tanpa adekan target untuk jualan diaorang, jadi aku pun keliru yang teramat sangat, dalam hati betul ke tak diaorang ni, " miss, saya nak tanya la, tapi ini kalau tak de markah pun takpe sebab saya cuma nak tahu sahaja," aku sambil tersenyum pade miss dan miss pun mempersilakan aku, jadi aku pun teruskan niat aku


" ok, nak tanya sebelum ni korang ade kate 5P ni untuk target jualan, mane ade business yang start tanpa target jualan sebab 5P ni dibuat pada tahun 2010, adakah ini pembaharuan yang baru, kalau ini dikatakan pembaharuan yang baru saya sama sekali tidak nampak kelogikan presentation ini"

Jawapan:" sebelum ini telah ade target tetapi masing masing belumba lumba mendapatkan komisen jualan dan masing masing belumba lumba mendapatkan jualan tertinggi "



aku dengan laju nye memberi balas, sebab ayat die dah memakan diri die," ok , kalau dikatakan macam itu, bagi saya 5P ini unrelevant, buat ape nak tetap target walhal sememangnya telah dikatakan oleh kamu pekerja PRODUA belumba lumba mendapatkan jualan tertinggi, itu satu pekara yang baik, bagi saya tak perlu la saya tetapkan target yang berkemungkinan membantutkan usaha pekerja PRODUA tu dan bagi saya ini bukan satu perubahan yang diperlukan dan bukan satu perubahan yang memberi benefit kepada produa, melainkan dikatakan jualan sebelum 5P diadakan tidak memuaskan",

pembentang cuba membangkang dan mempertahankan jawapannya tetapi yang aku dengar hanya la bla bla bla bla ulang cerita, miss beraleh pandangan memandang aku sambil mengangguk menanyakan adakah aku berpuas hati, aku tak dapat nak buat ape ape sebab ini cumalah presentation, kalau bahas aku gerenti dan insyaallah, lawan lagi nih, sambil tersenyum senyum aku menghalalkan saje.

"wei mia, jum pegi beli burger", sambil menyarungkan helmet, aku melihat muke jam, " tadi  kate nak pegi DM, takpe la sedap juga burger". tu lah kami sekejap itu, kejap ni , ikut mood maklumla orang bujang, senang.

"Anis, pinjam laptop kau , sebab ade full microsoft kan, netbook aku takde", anis yang baru saja mencangkung otw nak onkan laptop die terbantut, aku pun tersengih sengih memujuk, dengan harapan boleh la." ye la , ambilla"

sedar sedar da pukul 4 pagi baru siap kerja untuk presentation praktikal esok, beraleh kepada si anis, dengan penuh tumpuan membelek netbook   aku , maklumla kecik, sambil sambil menghafal nota untuk test TQM esok, dalam hati , aduh, aku ni tak bace bace pun, "anis, nati esok kalau aku tak tau nak jawab kau tolong aku k" ,sambil tersengih sengih mengharapkan simpati, "Ye , insyaallah."



on the way masuk tidur, da letak kepala baik atas bantal, tetibe mate tak ley nak lelap, aduh semalam terbeliak sampai subuh, hari da sampai ayat terakhir ni baru mate nak terlelap, da pukul 5pg. alhamdulillah mengantuk akhirnya, esok kena bangun awal nak pegi print la segala. tiba la masa untuk tidur, dapat juga update blog ni, dan harap dapatlah tidur dengan nyenyak nyer walaupun hanya beberapa jam sahaja lagi.


SELAMAT MALAM NETBOOK HIJAU, YA ALLAH YA TUHANKU KAU PERMUDAHKANLAH SEGALANYA UNTUK ESOK. THANK YOU ALLAH, I LOVE YOU SO MUCH.





No comments:

Post a Comment