..



Saturday, January 29, 2011

Kebahagiaan Bersama

sesudah solat maghrib, aku melabuhkan badan ke atas katil mak, da alang alang dalam bilik, tengok macam best je mak aku baring pe salahnya aku join sekaki, tetibe fikiran melayang, kenape la dari petang tadi asyik terngiang ngiang nama budak tu, tak boleh jadi nih, aku tak boleh nak layan suare suare sumbang nih, bahaye,

hari ni, seharian keluar bershopping dengan bonda tersayang, kalo bab bab shopping nih, memang sekepale aku dengan mak aku nih, betape ramainya manusia tadi, kiteowng terpaksa parking kereta jauh dari Mall tu, " Miss, hello miss" huh da la panas sape pulak bermiss miss dengan aku nih, aku pun berpaling kearah suare tu, owh, tuan punya kedai rupenyer, nampak je aku tengok muke die, terus cakap " miss tak boleh letak kereta kat sini, depan kedai saya, ini macam customer tarak boleh masuk nati", dalam hati, banyak la tak boleh, aku berpusing pandang kereta aku tengok kiri kanan " ane, tarak sign board tulis tak boleh parking pun", dengan kerut kerutkan sikit dahi, aku terus blah dari tempat tu, ape la, ikut suka dia je, die tu sewa kedai saje, bukan sekali dengan tapak parking, huh, buat aku nyirap je tengah tengah hari nih, aku terus tarik tangan mak " da mak jom". 

alhamdulillah, terase nikmatnye air cond mall ni, ape lagi aku dengan mak aku terus niat kiteowng untuk beli keperluan, ini kalau tak de, susah jugak nak hidup, aku melangkah ke WATSON(your personal store), cewah buat iklan pula, terus ke bahagian Maybelline, capai satu foundation w02, terus ke silky girl capai eyeliner roll nyer, senang tak payah asah da, pastu capai compact powder silkygirl natural, aleh aleh, eh mane mak aku nih, huh, da siap bayar lagi cepat, aku terus belari lari anak dalam watson yang agak kecil tu " excuse me, excuse me," sambil mencelah celah dengan amoi amoi kat situ, maklum la raye cine, " mak mia nyer sekali" sambil memberi senyuman paling manis mengharapkan sesuatu, tetibe " ah, jangan harap mak bayar kat sini, nanti balik rumah mia pay me back k".
sale girl tu gelak gelak tengok gelagat kami di kaunter, baru ingat nak pau mak aku, plan tak menjadi.
"RM 200, puan", biase la bab bab muke, badan, standar harga la tu aku dengan mak aku. dalam hati, ini kene cari husband kaye nih, baru ley beterusan macam ni, tapi nak ke lelaki kaye kat luar tu kat aku nih. sambil tersenyum seorang seorang " eh, mak tunggu mia". laju betul. 

sampai je rumah terus besemangat, jejak je kaki aku kat laman rumah terus angkat barang barang, kemas semuanya, terus cari, " ayah, ayah, ... mane ayah nih, mak ayah mane".
" tak tau la." kedengaran suara mak dari dalam bilik, tengah salin baju gamak nye. ape lagi terus capai kunci kereta, kereta manual iswara mak aku, baru je dapat lesen kereta tapi tak drive pun sampai hari ni, tu yang nak test skill. tiut tiut, pintu kereta iswara kelabu dibuka, kaki tanpa kasut terus masuk kedalam, " ok, pintu kereta da tutup, enjin, k. da start, cermin, ok, kerusi, ok," aku bercakap sendirian seolah olah sedang berdepan dengan test jpj, tangan terus megenggam stereng kereta, pastu? aku tegelak sendirian, tak dapat nak gerakkan kereta, tetibe ketukan dibelakang kereta, owh ayahku, penyelamat ku, cermin kereta dibuka, "ayah, nak bawa nih," ayah ku tersenyum " hah, bawa la".

 aku dengan yakin nyer gerakkan gear reverse, semuanya berjalan lancar, tapi tulah, ayah cakap aku nih tak tau nak handle stereng lagi, kiri kanan pun still merabe rabe lagi. takpe la nanti nanti ok la tu.

seharian jadual diisi dengan best sekali, asyiknya menaip kedengan azan insyak, netbok ditutup perlahan lahan, ye la kan, sayang nih, baby tercinta dan teruskan niat lunaskan kewajipan.

No comments:

Post a Comment