..



Monday, January 31, 2011

Ketenangan, kebaikan, keindahan yang aku rasai selepas behijab

sedang nyenyak diulik mimpi, diselimuti dingin pagi, didakapi kelembutan teddy sebesar alam, di.... kriooookkkkkkk!!!! punah kesedapan tidur, i'm a single lady, i'm single lady .. i'm single lady.. bingitnye, tangan ku merabe rabe di bawah bantal mencari handphoneku , ala mane pula handphone nih, oh, baru aku teringat aku sembunyikan handphone ku sendiri, hah, ni gara- gara takut terlepas subuh, tap... adeh, cerahnya sambil mengosok gosok mate ku aku mencari bunyi tu, owh, dalam almari rupenya bzzz bzzz bzzz bunyi vibrate datang dari phone ku, kiokkk pintu almari dibuka, lagu dimatikan, di sambung laungan azan subuh., ape lagi takkan nak tidur semule, melangkah kaki ke bilik ari untuk berwuduk.


Jam da tepat menunjukkan pukul 10 pagi, eh, aku mencari cari ayah di dalam kawasan rumah, " ayah, ayah..
 sahutan dibalas " ye... " ayah ku yang sedang asyik membelik Berita Harian menyahut sambil belabuh di kerusi malasnya.  aku tersenyum sambil menghampiri ayahku " ayah , hari ini tolong bawak kan ke pejabat, ade bahan tertinggal, nak kena siapkan report ni. Report yang perlu dilaporkan atas apa kaji selidik yang aku lakukan untuk memenuhi kehendak pensyarah ku, aku memilih tajuk kemudahan atau kelengkapan di pejabat pejabat pada masa kini, simple je tajuk nya senang aku nak siapkan report, lagipun tajuk macam ni jarang orang terfikir sebab orang jarang mengambil berat keperluan hariaan mereka, kalau tak percaya, pernah kah korang mengambil berat tentang pakai kecil korang, hah, mesti main sarung je kan, if korang jawab pernah, ok, nak tanye da berape lame korang gunakan nya? ingat tak tahun bila korang guna, hah, penting tau, sebab kita untuk menjaga kebersihan kita, paling tidak, harus tukar selepas menggunakan lebih dari 2 tahun tau.  hah, betul tak teori mia, jarang orang mengambil berat keperluan asas yang macam ni,

bahu ku ditolak, '' eh , tercegat lagi, cepat la siap, kate nak pergi" , ayahku menempuh bahu ku, tu la berangan lagi, sambil tersenyum senyum aku belari anak naik kebilik, mengenakan long dress biru di tutup tangan dengan cardigan putih dan menyarungkan selendang warna lumut gelap di corak corakkan ala ala ukiran arab, tampal sedikit celak di mate, foundation, bedak sikit, tebalkan kening, huh, kening tu asset,  ambil beg, dan last sekali pendrive.



sampai je pejabat " asalammualaikum kak ain, kak timah" sambil melangkah masuk ke dalam pejabat dan menghulurkan tangan ke arah akak akak merangkung staff di pejabat tu,  kak ain menyambut lembut tangan ku seraya mencium pipi ku " eh , eh  budak ni da tak kenal da tadi, ingat minah arab mane la tadi" sambil menepuk bahu ku di sambung pula kak timah menghampiri aku " aah, budak nih, ingat sape tadi, selengdang tu da macam arab da akak tgok" , aku tersenyum dalam hati saje je, sejak behijab ni aku memang suka dengan gaya gadis gadis arab, jordan, belum dapat bejubah lagi, itu satu cita cita aku, selapas begelar isteri aku mahukan gaya ala ala gadis arab, sopan je, bejage disamping menutup aurat.

aku melabuh tubuh ku di sofa merah ibuku, aduh letihnya mia, padahal tak buat ape ape pun , ala ni letih sebab asyik batuk je dari tadi, nak mule diserang bak anak ria ni , a.k.a bakteria.  macam biasa fb di onkan tetibe nampak ain,




ting... im dari ain
anis: oit
mia : oit
anis: ko wat pe je ari ni
mia: wat bodo
anis: ko tak yah buat, dah azali kan
mia: ceh, tengkorak idup punya kawan
anis: indu ko la mia
mia: aku pun, aku da telepas 2 subuh tau
anis: mesti sb aku tak de kan nak kejutkan ko
mia: pandai pun ko, ko la kwn akhirat aku
anis: aiii, dunia nya mana?
mia: dunia? nak wat pe, sementara, akhirat bepanjangan
anis: huhu nasib baik ko pandai jawab. eh jom skype aku mls nak taip la
mia: cantek, owrite otw

skype dionkan, hah nampak la muka si anis sambil melambai lambai, sengal tul la kawan aku sorang nih, tapi aku sayang dia, da macam macam kami lalui together ,
aku pun membalas lambaian anis, borak punya borak sampai la asar,

" aku nak kene solat asar la anis, da lewat nih, out dulu k" sambil tumb up di tujukan ke anis
anis dengan tesengih sengih membalas tumb up aku , sengih tu sebab die pun tak solat lagi.

skype kami disambung kembali session 2 di waktu malam, tapi sekejap je, sebab masing masing da keletihan, esok hari nak kena bangun awal pula, aku nak berturut serta dengan bonda tercinta going to pick my lil sis balik, tedetik dalam hati boleh la beduet main gitar dengan die, ini tak sorang sorang bosan. baru aku teringat alamak baju tak basuh lagi, rabu ni the whole family nak becuti di rumah akak tercinta, best jugak nih, pergi meriahkan rumah kecilnya, maklumla baru berumah tangga, sambil tesenyum senyum, aku memadamkan netbook ku, dan seperti biase menutup lampu bilik ku.



Hari ini YA ALLAH YA TUHANKU , AKU BERSYUKUR KEPADA MU DENGAN KEBAHAGIAAN YANG DIBERIKAN PADAKU, THANK YOU ALLAH, I LOVE U.

No comments:

Post a Comment